14-10-2012    

Vliegverbod voor rashonden met platte snuit
Rashonden met een platte snuit hebben een grote kans om te overlijden in het vliegtuig, zo blijkt uit cijfers van het United States Department of Transportation. In een brief aan vliegmaatschappijen KLM en Transavia en aan staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu pleitte de Sophia-Vereeniging voor een vliegverbod voor deze dieren, die door hun extreme uiterlijk lijden onder ernstige ademhalingsproblemen. Een aantal grote Amerikaanse vliegmaatschappijen hanteert al een dergelijk vliegverbod, onder andere voor pekinezen, bulldogs en mopshonden.

Vliegverbod
Vliegmaatschappij Cathay Pacific Airlines maakte deze zomer bekend om vanaf 18 juli 2011 het vervoer van honden en katten met een platte snuit in haar toestellen te verbieden. Het gaat dan onder andere om de Cavalier King Charles spaniŽl, de Engelse, Franse en Amerikaanse bulldog, de Boston terriŽr en de Perzische kat. Daarmee volgt Cathay Pacific Airlines grote vliegmaatschappijen als American Airlines, Continental Airlines, Delta Airlines, Singapore Airlines en United Airlines. Ook deze maatschappijen hebben strenge beperkingen opgelegd aan het vervoer van rashonden en -katten met een platte snuit, of hebben het vervoer van deze dieren zelfs helemaal verboden.

Sterfgevallen
De directe aanleiding voor deze maatregelen is het onevenredig hoge aantal sterfgevallen onder rashonden met een platte snuit. Uit gegevens van het United States Department of Transportation blijkt dat van 2005 tot 2010 maar liefst 122 honden overleden tijdens een vlucht met Amerikaanse vliegmaatschappijen. Ongeveer de helft van deze dieren bleek tot een ras te behoren dat als gevolg van een platte snuit ernstige ademhalingsproblemen kent. Bovendien kunnen de dieren hun lichaam moeilijk afkoelen omdat ze nauwelijks kunnen hijgen. Daardoor sterven zij door oververhitting.

Brief aan KLM en Transavia
De gezondheidsproblemen die de doorgefokte hondenrassen in de Verenigde Staten kennen, zijn identiek aan die in Nederland en de rest van Europa. Daarom stuurde de Sophia-Vereeniging in augustus een brief aan KLM en Transavia, met het verzoek om net als de belangrijkste Amerikaanse vliegmaatschappijen het vervoer van rashonden met gezondheidsproblemen aan banden te leggen. Staatssecretaris Joop Atsma werd verzocht inzage te geven in de sterftecijfers van rashonden en -katten op Nederlandse vluchten.

Reactie
Ondanks dat het onderwerp veelvuldig ter sprake kwam in diverse kranten, televisie- en radioprogramma’s, hebben Transavia en staatssecretaris Atsma tot op heden niet gereageerd op het verzoek van de Sophia-Vereeniging. KLM liet per brief weten dat men zich bewust is van de gezondheidsrisico’s bij het vervoeren van honden en katten met een platte snuit. Toch is de vliegmaatschappij niet voornemens om op korte termijn een vervoersverbod in te stellen, “omdat KLM per geval, en in overleg met de eigenaar van de hond of kat, bepaalt welke de veiligste manier van vervoer is”.

Verantwoordelijkheid
Eind 2009 lanceerde de Sophia-Vereeniging een campagne om een einde te maken aan het fokken op extreme uiterlijke kenmerken, ten koste van de gezondheid van rashonden. Inmiddels heeft staatssecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie de problemen erkend, evenals een groot deel van de Tweede Kamer. De Sophia-Vereeniging dringt aan op maatregelen en hoopt dat ook de vliegmaatschappijen hun verantwoordelijkheid nemen op het gebied van dierenwelzijn. Een verbod op het vervoeren van honden met een platte snuit is daarbij een belangrijke stap.
 

Met dank aan: Nadine Goudsmit
Website: www.sophia-vereeniging.nl
Datum: 14-10-2012